فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه هدایت

بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ: محتوای فقهی مدرسه هدایت به ۴ پرسش بنیادین پاسخ می دهد. پرسش های بنیادین منشاء پیدایش صدها پرسش وابسته و بخشی هستند و جهتِ تفکر و گفتگو را تغییر می دهند.
چگونه در عالم تصرف کنیم؟ اولین پرسش بنیادین مدرسه هدایت است. تشریح این پرسش و تبیین چگونگی تصرف در عالم را در "جدول فقهی تسخیر" بررسی می کنیم. (فقه الخلق)
چگونه فقر و نیازهای انسان مدیریت می شود؟ دومین پرسش بنیادین مدرسه هدایت است. تشریح این پرسش و تبیین پاسخ فقهی آن موضوع مباحثات جدول تسبیح است. در "جدول تسبیح" با تکیه بر چهار مفهوم ۱- تسبیحات، ۲- استغفار، ۳- صلوات و ۴- توسل، به تبیین فقهی و عمیق چگونگی رفع فقر بشر پرداخته ایم. (فقه التقدیر)
چگونه یک نظام اجتماعی ساخته می شود؟ سومین پرسش بنیادین مدرسه هدایت است. تشریح این پرسش و تبیین پاسخ فقهی موضوع "جدول تنظیم" است. جدول تنظیم ۹ باب فقهی دارد. (فقه النظام)
چگونه از مفهوم ربوبیت و اسباب باطنی آن در رفع نیازهای بشر استفاده کنیم؟ چهارمین پرسش بنیادین مدرسه هدایت است. در "جدول غریب" به بررسی عمیق این پرسش و پاسخ فقهی آن می پردازیم. (جدول علوم غریبه)
حجت الاسلام علی کشوری در جمع برخی از طلاب مدرسه هدایت - پنج شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - قم

آخرین نظرات


بسم الله الرّحمن الرّحیم

روز چهار شنبه (۷ خرداد ۱۳۹۹) یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی افتتاح گردید که قانونگذاری و برنامه ریزی مبتنی بر مفاهیم پوزیتویستی توسعه غربی، چالش های عمده ای را برای جمهوری اسلامی زمینه ساز ظهور ایجاد کرده است.


اجرای قانون کنترل جمعیت از زمان تصویب برنامه دوم توسعه در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۳ (بر اساس نظریه تعادل جمعیت فعال کار و جمعیت مصرف کننده) ، تصویب قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۳۴ (بر اساس نظریات پوزیتویستی ارزیابی غذا و دارو )، تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در تاریخ  ۸ و ۱۰ شهریور ۱۳۶۲ (بر اساس تعریف اداره جامعه در حوزه ما لا نص فیه)، تصویب قانون شهرداری در تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۳۴ + اصلاحیه ها و لواحق (بر اساس نظریات پوزیتویستی نوشهرگرائی و قدیمی)، تصویب قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۴ (بر اساس نظریه سیاست خارجی توسعه گرا) از جمله مشهورترین "قوانین مُوَلِّد چالش" در روابط انسانی جمهوری اسلامی ایران هستند. قوانین فوق الذکر و بسیاری از قوانین دیگر کشور؛ همگی زائیده تحلیل های پوزیتویستی توسعه غربی و برخی نظریات امضاء کننده در این حوزه است.


 پیشنهاد اصلی شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی برای مواجهه تدریجی و عاقلانه با این کارشناسی معیوب و قوانین مرتبط با آن؛ ایجاد ساختارهای غیر رسمی و رسمی در راستای ایجاد نظام مقایسه میان نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی و نظریات توسعه غربی در محیط قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران است. نظریه پردازش زیرساخت های هدایت (نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی) حوزه های اصلی تقنین و نظار‌‌‌‌‌ت را در نه حوزه اصلی تعریف کرده است و به مدد مفاهیم فقهی مطرح در اولین نقشه الگوی پیشرفت اسلامی حدود ۱۰۰ عدم توازن با این حوزه های زیرساختی را شناسائی نموده است.


نظریاتی مانند ۱- نظریه فقهی مدیریت شهری محله محور، ۲- نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری، ۳- نظریه فقهی تَعَرُّف، ۴- نظریه فقهی الگوی ساخت، ۵- نظریه فقهی آموزش و پرورش آینده، ۶- نظریه فقهی نظم اختیاری، ۷- نظریه فقهی پول غیر اعتباری و ۸- نظریه فقهی سلطان ؛ نمونه ای از نظریات فقهی ا‌‌‌ست؛ که در صورت پردازش چرخه تحریک فکر برای آنها‌ عدم توازن های کشور علاج و مدیریت می شود و همچنین به تحقق الگوی پیشرفت اسلامی در محیط مجلس مدد می رسد. به فضل الهی


اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَحْرَ اَلْعُلُومِ وَ کَهْفَ اَلْفُقَرَاءِ (زیارت أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ علیه السلام - المزار الکبیر ج ۱ )

علی کشوری - دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی

جمعه ۶ شوال المکرم ۱۴۴۱ مصادف با ۹ خرداد ۱۳۹۹ - قم مبارک 


نظرات  (۱)

  • مجتبی عبدلی خرسند
  • سلام و عرض ادب،
    خدا قوت

    پیشنهادی داشتم:

    لطفا قابلیت جست و جو در مطالب را هم در سایتتون فعال کنید تا دسترسی به مطالب آسان تر و سریعتر صورت بگیرد
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی