فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه هدایت

بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ: محتوای فقهی مدرسه هدایت به ۴ پرسش بنیادین پاسخ می دهد. پرسش های بنیادین منشاء پیدایش صدها پرسش وابسته و بخشی هستند و جهتِ تفکر و گفتگو را تغییر می دهند.
چگونه در عالم تصرف کنیم؟ اولین پرسش بنیادین مدرسه هدایت است. تشریح این پرسش و تبیین چگونگی تصرف در عالم را در "جدول فقهی تسخیر" بررسی می کنیم. (فقه الخلق)
چگونه فقر و نیازهای انسان مدیریت می شود؟ دومین پرسش بنیادین مدرسه هدایت است. تشریح این پرسش و تبیین پاسخ فقهی آن موضوع مباحثات جدول تسبیح است. در "جدول تسبیح" با تکیه بر چهار مفهوم ۱- تسبیحات، ۲- استغفار، ۳- صلوات و ۴- توسل، به تبیین فقهی و عمیق چگونگی رفع فقر بشر پرداخته ایم. (فقه التقدیر)
چگونه یک نظام اجتماعی ساخته می شود؟ سومین پرسش بنیادین مدرسه هدایت است. تشریح این پرسش و تبیین پاسخ فقهی موضوع "جدول تنظیم" است. جدول تنظیم ۹ باب فقهی دارد. (فقه النظام)
چگونه از مفهوم ربوبیت و اسباب باطنی آن در رفع نیازهای بشر استفاده کنیم؟ چهارمین پرسش بنیادین مدرسه هدایت است. در "جدول غریب" به بررسی عمیق این پرسش و پاسخ فقهی آن می پردازیم. (جدول علوم غریبه)
حجت الاسلام علی کشوری در جمع برخی از طلاب مدرسه هدایت - پنج شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - قم

آخرین نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

ثمره اصلی مکتب فقهی هدایت را استنباط و تدوین نظریات فقهی الگوی پیشرفت اسلامی می دانیم. هرکدام از نظریات فقهی الگوی پیشرفت اسلامی را از دو حیث مطالعه می کنیم. مطالعه نوع اول به بررسی نظام سوالات (ساختار نظریه)،  نظام اصطلاحات و نظام ارجاعات یک نظریه فقهی اختصاص دارد و مطالعه نوع دوم یک نظریه  به بررسی نسبت بیرونی آن نظریه(جانمائی نظریه) می پردازد. در مجموع هر نظریه را از سه حیث جانمائی می نمائیم. جانمائی نوع اول به معنائی برقراری نسبت میان یک نظریه و نظم موجود است و از آن به "جانمائی ظرفیت بنیان" تعبیر می کنیم. جانمائی نوع دوم به بررسی نسبت یک نظریه با سایر نظریات می پردازد و از آن به "جانمائی حجیت محور" تعبیر می کنیم. جانمائی نوع سوم به بررسی جایگاه یک نظریه در مقام تحقق می پردازد و از آن به "جانمائی تحقق پایه" تعبیر می کنیم.


۱- فقه الخلق

۲- فقه التقدیر

۳- فقه النظام

۴-  نظریه جهت حرکت انقلاب اسلامی (سال تبیین: ۱۳۹۰)

۵- نظریه بانک سوالات جهت ساز (سال تبیین:۱۳۹۰)

۶-  نظریه فقهی الگوی ساخت (سال تبیین: ۱۳۹۱)

۷- مفهوم هدایت نظامات ذهنی (سال تبیین: ۱۳۹۲)

۸-  نظریه پردازش موضوعات جهت ساز (سال تبیین: ۱۳۹۲) 

۹- نظریه فقهی هسته های توازن ( برنامه و بودجه ) (سال تبیین:۱۳۹۳ ) 

۱۰- نظریه پیشگیری بنیادین اسلامی از جرم (سال تبیین: ۱۳۹۳)

۱۱- نظریه بهبود مستمر فضای حاکم بر نهاد خانواده (سال تبیین: ۱۳۹۳)

۱۲- الگوی تقنین اسلامی (سال تبیین : ۱۳۹۳)

۱۳- نظریه فقهی مدیریت شهری محله محور (سال تبیین: ۱۳۹۴)

۱۴-  نظریه فقهی تحصیل اختیاری (سال تبیین: ۱۳۹۴)

۱۵-  الگوی فقهی طبقه بندی علوم (سال تبیین: ۱۳۹۴)

۱۶- بسته شاخصه های پیشرفت اسلامی (سال تبیین: ۱۳۹۴)

۱۷-  تنقیح سؤال مدیریت فرهنگی(سال تبیین: ۱۳۹۴)

۱۸- تنقیح مسئله خطرناک تراریخته (سال تبیین: ۱۳۹۴)

۱۹-  نظریه فقهی تَعرُّف ( محرومیت زدائی) (سال تبیین: ۱۳۹۵)

۲۰- استراتژی فقهی تولید و صنعت (سال تبیین: ۱۳۹۶)

 ۲۱- الگوی جدید نگهبانی از نظام (سال تبیین: ۱۳۹۶)

۲۲- نظریه پول غیر اعتباری؛ باب ۴ فقه المکاسب(سال تبیین: ۱۳۹۶ )

۲۳- نظریه فقهی آموزش و پرورش آینده (سال تبیین: ۱۳۹۷)

۲۴- الگوی فقهی تنظیم و انتشار خبر (سال تبیین: ۱۳۹۷)








مطالب مرتبط:

گزارش مطالعات مرحله پژوهش با موضوع چگونگی اداره جامعه بر اساس دین- به زودی



این صفحه به تدریج تکمیل می شود

نظرات  (۲)

سلام علیکم وقت بخیر ممنون بابت مطالب مفیدتون می بخشید آیا منبعی دارید که صوت های استاد کشوری پادکست ها یا صوت سخنرانی هاشون اونجا باشه بصورت منظم مثلا فقه البیان رو کامل اونجا صوت هاشو گذاشته باشن؟
سلام علیکم
لطفاً جلسه ای در مورد تفاوت روش تجربه فقهی با روش پوزیتیویستی بگذارید. اگر موردی را نیز قبلا با این روش بررسی کردید بفرمایید.
ممنونم
پاسخ:
سلام و تشکر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی