فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه هدایت

بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ: محتوای فقهی مدرسه هدایت به ۴ پرسش بنیادین پاسخ می دهد. پرسش های بنیادین منشاء پیدایش صدها پرسش وابسته و بخشی هستند و جهتِ تفکر و گفتگو را تغییر می دهند.
چگونه در عالم تصرف کنیم؟ اولین پرسش بنیادین مدرسه هدایت است. تشریح این پرسش و تبیین چگونگی تصرف در عالم را در "جدول فقهی تسخیر" بررسی می کنیم. (فقه الخلق)
چگونه فقر و نیازهای انسان مدیریت می شود؟ دومین پرسش بنیادین مدرسه هدایت است. تشریح این پرسش و تبیین پاسخ فقهی آن موضوع مباحثات جدول تسبیح است. در "جدول تسبیح" با تکیه بر چهار مفهوم ۱- تسبیحات، ۲- استغفار، ۳- صلوات و ۴- توسل، به تبیین فقهی و عمیق چگونگی رفع فقر بشر پرداخته ایم. (فقه التقدیر)
چگونه یک نظام اجتماعی ساخته می شود؟ سومین پرسش بنیادین مدرسه هدایت است. تشریح این پرسش و تبیین پاسخ فقهی موضوع "جدول تنظیم" است. جدول تنظیم ۹ باب فقهی دارد. (فقه النظام)
چگونه از مفهوم ربوبیت و اسباب باطنی آن در رفع نیازهای بشر استفاده کنیم؟ چهارمین پرسش بنیادین مدرسه هدایت است. در "جدول غریب" به بررسی عمیق این پرسش و پاسخ فقهی آن می پردازیم. (جدول علوم غریبه)
حجت الاسلام علی کشوری در جمع برخی از طلاب مدرسه هدایت - پنج شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - قم

آخرین نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم 

جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف؛ ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

همزمان با آغاز بررسی جزئیات طرح جهش تولید و تأمین مسکن در مجلس شورای اسلامی، سه نکته راهبردی را درباره مسئله مهم ساختمان و مسکن متذکر می شوم. امیدوارم در دوره مدیریت جنابعالی و برخی دیگر از نمایندگان انقلابی مجلس شورای اسلامی، تصویب و اجرای طرح های تمدنی مبتنی بر مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی تسریع شود و توقف نسبی در فرایند تصمیم سازی به محوریت اسناد بین المللی و مفاهیم پوزیتویستی توسعه غربی را شاهد باشیم.


نکته اول آنکه: در طرح ۲۲ ماده ای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارائه تعریفی جدید از ساختمان -متناسب با تنظیم صحیح روابط انسانی- مبنای کار قرار نگرفته است. توضیح بیشتر اینکه مبتنی بر مفاهیم فقهی، ساختمان یکی از زیرساخت های اصلی تنظیم صحیح روابط انسانی است و ساختن مسکن با الگوی معیوب آپارتمان منشاء چالش دائمی در روابط انسانی خواهد بود. البته در ماده ۲۱ "طرح جهش تولید و تأمین مسکن" برای رفع تکلیف و به نحو کلی اشاره ای به صیانت از هویت، فرهنگ و سبک زندگی غنی اسلامی- ایرانی شده است ولی همه می دانیم که با این توصیه های کلی، الگوی ساخت مسکن و ساختمان ارتقاء نخواهد یافت. پرونده پر از چالش محیط های آپارتمانی در گسترش گمنامی و تنهایی و گسست روابط انسانی، ایجاب می کرد؛ تا قانونگذار در تعریف ساختمان و نسبت آن با روابط انسانی بازنگری کند و به عبارت هائی کلی مانند -تحقق هویت و فرهنگ و سبک زندگی غنی اسلامی – ایرانی- اکتفاء نکند. قانون گذاران قبل از شما هم در طرح های دیگری مانند قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (مصوب چهارشنبه ۲۵-۲-۱۳۸۷) و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (مصوب سه‌شنبه ۲۲-۱۲-۱۳۷۴) این کلی گوئی های غیر کاربردی را تکرار کرده اند و در نتیجه وضعیت فعلی ساختمان در کشور ایران بی ارتباط با اسلام و تنظیم صحیح روابط انسانی است.


نکته دوم اینکه: برای تبیین نقش ساختمان در تنظیم روابط انسانی، "بسته فقهی مقررات ساختمان" را آماده کرده ایم. این پژوهش فقهی در قالب ۱۰ پرسش، شامل: ۱- چگونه و طبق چه اصولی زمین ساختمان را جانمائی کنیم؟، ۲- نقش حیاط ساختمان در تفریح خانواده و تنظیم روابط انسانی چیست؟، ۳- جانمائی اجزای ساختمان و نقشه کشی چگونه باشد؟، ۴- قواعد حاکم بر خرید و فروش ساختمان و ساخت خانه برای محرومین کدام است؟، ۵- تزئینات و دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان چگونه باشد؟، ۶- بهره برداری مطلوب از ساختمان چگونه است؟، ۷- رعایت چه اصولی در هنگام ساخت؛ بهره برداری از ساختمان را بهبود می بخشد؟، ۸- حیوانات خانگی کدام اند؟ و نقش آنها در تنظیم روابط انسانی چیست؟، ۹- نقش مصالح ساختمانی در تنظیم روابط انسانی چیست؟، ۱۰- موانع ساخت مسکن متناسب با تنظیم روابط انسانی (دار واسعه) را چگونه مدیریت کنیم؟ ؛ارتباط ساختمان و تنظیم روابط انسانی را تئوریزه می کند و جایگزینی تفصیلی و کاربردی برای مقرارت ۲۲ گانه ساختمان محسوب می گردد. (رجوع شود به بسته مقررات فقهی ساختمان)


نکته سوم آنکه: برای تفاهم بیشتر و ایجاد فضای مقایسه ای بین الگوهای موجود ساخت مسکن و الگوهای فقهی ساخت مسکن؛ زمینه سازی تبیینی، قانونی و اجرائی برای اجرای چند نمونه تمدنی در حوزه ساختمان بهترین روش است. به عبارت دیگر در وضعیت فعلی - و با نگاهی حداقلی- الحاق پیوست قانونی طراحی و ساخت نمونه های تمدنی مسکن را به ضمیمه قانون فعلی پیشنهاد می کنم. ساخت نمونه های عینی "دار واسعه" تقاضای عمومی و همراهی مردم  برای تغییر در  هویت ساختمان و محله را به ارمغان می آورد.


ریاست محترم مجلس شورای اسلامی 

تغییر در هویت ساختمان، محله و شهر مبتنی بر تنظیم صحیح روابط انسانی، زیرساختی ترین ایده الگوی پیشرفت اسلامی است؛ که در طرح های مبتنی بر  دیدگاه های نوشهرگرائی و دولت توسعه گرا و... این مهم نادیده گرفته می شود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

علی کشوری؛ دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی 

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - حوزه علمیه قم


 

نظرات  (۳)

ساخت نمونه های عینی "دار واسعه" تقاضای عمومی و همراهی مردم برای تغییر در هویت ساختمان و محله را به ارمغان می آورد.
نمودار مقررات فقهی ساختمان را منتشر کنید...
سلام.
لینک دانلود بسته مقررات فقهی ساختمان را هم در همین صفحه قرار دهید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی