فقهِ نظام

نظریات فقهی مدرسه هدایت

فقهِ نظام

نظریات فقهی مدرسه هدایت

بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ: محتوای فقهی مدرسه هدایت به ۴ پرسش بنیادین پاسخ می دهد. پرسش های بنیادین منشاء پیدایش صدها پرسش وابسته و بخشی هستند و جهتِ تفکر و گفتگو را تغییر می دهند.
چگونه در عالم تصرف کنیم؟ اولین پرسش بنیادین مدرسه هدایت است. تشریح این پرسش و تبیین چگونگی تصرف در عالم را در "جدول فقهی تسخیر" بررسی می کنیم. (فقه الخلق)
چگونه فقر و نیازهای انسان مدیریت می شود؟ دومین پرسش بنیادین مدرسه هدایت است. تشریح این پرسش و تبیین پاسخ فقهی آن موضوع مباحثات جدول تسبیح است. در "جدول تسبیح" با تکیه بر چهار مفهوم ۱- تسبیحات، ۲- استغفار، ۳- صلوات و ۴- توسل، به تبیین فقهی و عمیق چگونگی رفع فقر بشر پرداخته ایم. (فقه التقدیر)
چگونه یک نظام اجتماعی ساخته می شود؟ سومین پرسش بنیادین مدرسه هدایت است. تشریح این پرسش و تبیین پاسخ فقهی موضوع "جدول تنظیم" است. جدول تنظیم ۹ باب فقهی دارد. (فقه النظام)
چگونه از مفهوم ربوبیت و اسباب باطنی آن در رفع نیازهای بشر استفاده کنیم؟ چهارمین پرسش بنیادین مدرسه هدایت است. در "جدول غریب" به بررسی عمیق این پرسش و پاسخ فقهی آن می پردازیم. (جدول علوم غریبه)
حجت الاسلام علی کشوری در جمع برخی از طلاب مدرسه هدایت - پنج شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - قم

آخرین نظرات

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

ساختار مباحث مرتبط با اولویت های تمدنی ۱۲ گانه شامل ۶ بخش اصلی است و از طریق این مفاهیم گسترده از جمهوری اسلامی حمایت فکری می نمائیم.

در بخش مقدمه ای این بسته، رسالت اولویت های ۱۲ گانه تمدنی تبیین می شود. مهمترین رسالت این بسته راهبردی تعریف آرمان های حوزه برنامه ریزی کشور و تعریف ۴۰۰ تصمیم برای عملیاتی شدن این آرمان ها است. به عبارت دیگر اولویت های تمدنی ۱۲ گانه در مواجهه با ۱۷ بخش سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ و ۱۶۹ هدف فرعی آن تعریف می شود. (نظام مقایسه اولویت های تمدنی با سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ و برنامه های توسعه کشور)

سرفصل اول مباحث این بسته به تبیین مفهوم محوری الگوی پیشرفت اسلامی اختصاص دارد. تنظیم صحیح روابط انسانی در حوزه های سیزده گانه ی ۱- رابطه انسان با امام، ۲- رابطه انسان با خانواده، ۳- رابطه انسان با معلم، ۴- رابطه انسان با دوست، ۵- رابطه انسان با دشمن، ۶- رابطه انسان با همسایه، ۷- رابطه انسان با طرف معامله، ۸- رابطه انسان با شریک شغلی، ۹- رابطه انسان با یتیم، ۱۰- رابطه انسان با فقیر، ۱۱- رابطه انسان با ابن سبیل، ۱۲- رابطه انسان با مهمان و ۱۳- رابطه انسان با همسفر، مفهوم اصلی الگوی پیشرفت اسلامی است. (تبیین نقش روابط انسانی در جامعه سازی)

سرفصل دوم مباحث این بسته به تبیین جامع زیرساخت های تنظیم روابط انسانی اختصاص دارد. در این بخش نقش محتوای ۱- فقه الخلق، ۲- فقه التقدیر، ۳- فقه النظام و ۴- فقه علوم غریبه در تنظیم صحیح روابط انسانی تبیین می شود. مباحث فقه الخلق به دنبال ارتقای درک از ویژگی های اشیاء و نقش آن در تنظیم روابط انسانی است. در فقه التقدیر ارتقای درک از چگونگی رفع فقر انسان و نقش آن در تنظیم روابط انسانی تبیین می گردد. فقه النظام به دنبال ارتقای درک از نظام سازی به محوریت مفهوم مترقی هدایت و نقش آن در تنظیم روابط انسانی است و در فقه علوم غریبه ارتقای درک از مفهوم اسباب باطنی عالم و نقش آن در تنظیم روابط انسانی را پی گیری می نماییم. (نقشه پشتیبانی جامع حوزه علمیه از نظام سازی)

سرفصل سوم مباحث این بسته به تبیین نقش اولویت های ۱۲ گانه تمدنی در تنظیم روابط انسانی اختصاص دارد.  تغییر هویت در ۱- ساختمان، ۲- مدیریت شهری، ۳- سلامت، ۴- آموزش و پرورش، ۵- محرومیت زدایی، ۶- مواجهه با اسناد بین المللی، ۷- مدیریت راهبردی، ۸- برنامه و بودجه، ۹- کسب و کار، ۱۰- تولید و انتشار خبر، ۱۱- قانون گذاری و ۱۲- امنیت، به تنظیم صحیح روابط انسانی مدد می رساند. (اولویت های تمدنی سال ۱۴۰۰ بر اساس قاعده اصولی زمان و مکان - (بیان مبتنی بر ظرفیت))

سرفصل چهارم مباحث این بسته به تبیین الگوی تدوین و استنباط نظریات فقهی الگوی پیشرفت اسلامی می پردازد. در تدوین نظریات فقهی پشتیبان برای تغییر هویت در اولویت های تمدنی ۱۲ گانه، از قواعد اصولی فقه البیان - خصوصاً قاعده بیان مبتنی بر مُکث- بهره برده ایم. بر اساس قاعده اصولی بیان مبتنی بر مُکث برای هر کدام از این مسائل  خانواده آیه و روایت تشکیل می دهیم. (حجیت بسته اولویت های تمدنی)

سرفصل پنجم مباحث این بسته به تبیین محتوای نظریات فقهی پشتیبانِ اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه اختصاص دارد. این نظریات فقهی شامل: ۱- مقررات فقهی ساختمان، ۲- نظریه مدیریت شهری محله محور، ۳- نظریه پیشگیری ساختاری از بیماری،  ۴- نظریه آموزش و پرورش آینده، ۵- نظریه تَعرُّف، ۶- الگوی جدید نگهبانی از نظام، ۷- الگوی ساخت، ۸- نظریه هسته های توازن، ۹- فقه المکاسب، ۱۰- الگوی تنظیم و انتشار خبر، ۱۱- نظریه مادر و ۱۲- نظریه امنیتی سِلم می پردازد. ساختار تبیین این نظریات در قالب ساختار سه بخشی الگوی ساخت است. (تبیین ۴۰۰ اقدام برای تحول در برنامه ریزی کشور)


حجت الاسلام علی کشوری  - تبیین ساختار مباحث بسته اولویت های تمدنی ۱۴۰۰ 

سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ هجری مصادف با شب اول ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲ - قم


نظرات  (۱)

سلام علیکم و رحمه‌الله
بسیار عالی
لطفاً در مورد تعدادی از آن ۴۰۰ تصمیمی که می‌فرمایید هم صحبت کنید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی